بررسی چند صدایی (پولی فونی) در نمایشنامه گزارش خواب اثر محمد رضایی راد براساس نظریه باختین؛ عنوان بخش عملی: محاکمه

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
  • نویسنده پگاه ترکی
  • استاد راهنما شیرین بزرگمهر
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1393
چکیده

جهان امروز ،جهان حضور صداهای گوناگون و تاثیر گذار بوده و افراد همواره در تلاش برای به گوش رساندن صدای خود از طریق بر قراری گفتگو با یکدیگر می باشند. صدا نمودی از ذهنیت و دیدگاه گوینده اش می باشد ، که هستی و حضور هر فرد را تاکید می کند.برقراری مکالمه به نوعی تخریب منیت مطلق است .من به تنهایی فاقد ارزش و معنا بوده و شناخت هر فرد از خود در ارتباط با دیگران شکل می گیرد.میخائیل باختین اندیشمند روسی این دیدگاه را در ادبیات تحت عنوان چند صدایی یا پولی فونی با الهام از مفهوم صدا در موسیقی بیان می کند. .ورای هر صدا ،یک تصمیم و خواسته وجود داردو هر صدا آزادانه بدون نفوذ قدرت بالا به بیان افکار و عقاید خود پرداخته و سهم خود را در پیشبرد داستان ادا می کند. ویژگی بارز ادبیات چند صدایی در مقابل تک صدایی همین تعدد صداهامی باشد.هر چند باختین منطق مکالمه و چند صدایی را خاص دنیای رمان می دانست ،اما امروزه منتقدان ادبی و هنری این مفهوم را در ژانرهای گوناگون ادبی و گونه های هنری گسترش داده اند.در این پایان نامه ، ادبیات نمایشی به عنوان یکی از گونه های ادبی بر اساس نظریه منطق مکالمه و چند صدایی باختین مورد بررسی قرار می گیرد .بر همین اساس نمایشنامه گزارش خواب اثر محمد رضایی راد به دلیل ایجاد تنوع در شخصیت ها به واسطه عوامل گوناگون و بروز صدای هر یک از آن ها ،مورد مناسبی برای جست جوی رد پای منطق مکالمه و چند صدایی می باشدو این اثر به نمایندگی از آثار نمایشی بر اساس نظریات باختین مورد تحلیل و تبیین قرار گرفته است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

پلی فونی( چند صدایی) در گزیده اشعار سایمون ارمیتاج:مطالعه ی رابطه ی گوناگونی سبک و صدا بر اساس نظریات باختین

مطالعه حاضر خوانشی از گزیده اشعار سایمون آرمیتاج بر اساس نظریات باختین در حوزه "صدا" ارائه می دهد و بر آنست ارتباط میان سبک و صدا را در این اشعار آشکار سازد. یکی از نظریه های مهم باختین در حوزه صدا در ادبیات، نظریه پلی فونی یا چند صدایی است. باختین عمیقاً می پنداشت که تنها ژانر رمان توانایی در برگیری پلی فونی را دارد و ژانر شعری، طبیعتاً نمی تواند پلی فونیک (چند صدا) باشد. در جریان تحقیق ابتدا ی...

15 صفحه اول

اثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین

Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...

متن کامل

اثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین

Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...

متن کامل

نشانه‌شناسی زمان در نمایشنامه المهرج اثر محمد الماغوط

این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی به مطالعه تقابل و هم‌بستگی عنصر زمان در قالب لایه‌ای رمزگانی، با دیگر نظام‌های نشانه‌ای می‌پردازد. هدف از انجام این پژوهش کشف مهم‌ترین نشانه‌های زمانی و چگونگی بازنمود آن‌ها، همچنین بررسی کارکرد سایر سطوح دلالی در تبیین و پیشبرد این نوع نشانه‌‌ها می‌باشد. یافته‌های تحقیق بیانگر آن است که در نمایشنامه مهرج، زمان به عنوان یک زیررمزگان اجتماعی نقش بسیار مهمی را درشن...

متن کامل

بررسی ساز و کار روابط قدرت در سطح خرد در نمایشنامه های محمد یعقوبی، عنوان بخش عملی گریز به تاریکی

تحلیل روابط قدرت و سوژه و تحلیل شبکه ای رابطه میان دانش و قدرت، ریشه در دوره تبارشناسی اندیشه میشل فوکو دارد. این تحلیل به بررسی روابط بین اجزا و گزاره های برسازنده یک گفتمان می پردازد و این پرسش که چگونه، در چه شرایطی و در قالب چه شکل هایی، چیزی مانند سوژه می تواند در نظم سخن ها ظاهر شود؟ عنوان می کند. پژوهش پیش رو قصد بررسی روابط گفتمانی چهار نمایشنامه از محمد یعقوبی را داشته است. تحلیل تبارش...

چند صدایی در موسیقی ایران

علیرغم اینکه موسیقی مناطق ایران ، همانند ردیف موسیقی سنتی ایران یک صدائی است و در اصل تابع هته روفونی ، معهذا به فرمهای چند صدائی، اگرچه اکثراً ناخودآگاهانه، برخورد می شود. این فرمهای چند صدائی بر اساس سطح تحقیقات کنونی بدین قرارند: 1-برخورد اصوات مختلف ناشی از اجرای ملودی متناوباً به توسط دو خواننده، به گونه ای که خواننده دوّم قبل از اتمام ملودی به وسیله خواننده اوّل ، آواز خود را شروع می نماید. ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023